Hostaamiseen eli emännöintiin kohdistuvat asenteet johtuvat usein tiedon puutteesta. Mitä ihmiset tietävät emännöinnistä ja miten he suhtautuvat siihen? Emännöinti on palveluna vielä tänäkin päivänä suurelle yleisölle melko vieras ja alaan kohdistuu monia stereotypioita.
Ohessa kymmenen emännöintiin liittyvää myyttiä!
1. Työ on pelkkää hymyilyä ja paikallaan seisoskelua
Tällaiset mielikuvat ovat luultavasti saaneet syntynsä tilanteista, joissa ihmiset ovat todistaneet vierestä puutteellisesti koulutettujen emäntien työskentelyä. Ammattitaitoinen emäntä on jatkuvasti liikkeellä ja noudattaa tiettyä palveluprotokollaa ympäristöstä sekä ohjeistuksista riippumatta.
2. Ulkonäkö ratkaisee
Emännöinti mielletään usein ulkonäkökeskeiseksi. Emänniltä vaaditaan toki siistiä ja huoliteltua olemusta, mutta tekijät valikoituvat keikoille ammattitaidon, eivät ulkonäkömittarien perusteella.
3. Tilaajat ovat pelkästään miehiä
Iso osa tilaajistamme niin tapahtumateollisuuden kuin myös yksityistilaisuuksien puolella on naispuolisia henkilöitä. Emännöinti soveltuu laajaan skaalaan erilaisia tilaisuuksia ja tilaajan sukupuoli (tai sukupuolettomuus) on palveluntarjoajalle yhdentekevää.
4. Kuka vaan osaa emännöidä
Emännöinti on taitolaji ja kovaksi tekijäksi harjaannutaan vuosien työkokemuksen sekä lukuisten asiakaskohtaamisten myötä. Onnistunut emännöinti vaatii oikean asenteen ja koulutuksen lisäksi palkkarengin nöyryyttä sekä oma-aloitteisuutta. Monet keikat ovat henkisesti sekä fyysisesti kuormittavia.
5. Työhön ei kouluteta
Perehdyttäminen ja tarvittava kouluttaminen ovat yksi emännöintialan laiminlyödyimmistä toimista ja kentällä näkyykin hyvin moninaisia työskentelytapoja. Viphost Finland kouluttaa kaikki tekijänsä ja yrityksen kautta tilattavat emännät noudattavat samanlaista etikettiä sekä ennalta sovittuja toiminnallisia kehyksiä.
6. Emäntä ei tuo tapahtumalle rahallista lisäarvoa
Emäntä tuo tapahtumalle rahallista lisäarvoa usein pöytämyynnin kautta ja ammattitaitoinen emäntä bongaa hetkessä Visan vinguttajat suurestakin asiakasmassasta. Ammattimainen emäntä yltää päivätasolla parhaimmillaan useamman tuhannen euron arvoisiin pullomyynteihin.
7. Emäntä on muun henkilökunnan jaloissa
Emäntä edesauttaa tapahtuman kulussa monin eri tavoin ja osaavat tekijät sulautuvat osaksi tuotantoa nopeasti ja jouhevasti. Emäntä toimii elintärkeänä välikappaleena järjestäjätahon ja asiakasrajapinnan välillä. Emännät keräävät ylös palautteet sekä kehitysehdotukset, selvittävät esiin putkahtavia kysymyksiä ja raportoivat reaaliajassa mahdollisista pullonkauloista. Isommissa tapahtumatoteutuksissa emännät toimivat lisäsilmäpareina järjestyksenvalvojille ja nopeuttavat anniskeluhenkilökunnan työskentelyä.
8. Emäntien ohjeistaminen on vaivalloista
Kokenut emäntä tietää heti keikkapaikalle saapuessaan, mitä hänen kuuluu tehdä ja sulautuu osaksi tapahtumaa tarvittaessa myös ilman sen tarkempia ohjeistuksia. Joillakin keikoilla työtehtävät ovat tilaajan toimesta etukäteen selvästi listattu, mutta usein tarkka työnkuva rakentuu vasta paikan päällä.
9. Emäntä kokee olevansa asiakkaan yläpuolella
Emännöinnin funktiona on saada asiakas tuntemaan itsensä erityiseksi, huomioiduksi sekä arvostetuksi. Ammattitaitoinen emäntä kohtaa asiakkaat nöyrästi, mutta nöyristelemättä, eikä missään nimessä aseta itseään asiakkaan yläpuolelle.
10. Emäntä bongailee tulevaisuuden treffikumppaneita työkeikoilta
Emännöinti on tuiki tavallinen asiakaspalveluammatti siinä missä muutkin ja ammattimainen emäntä ei aseta miespuolisia asiakkaita naisasiakkaiden edelle. Suhtautuminen asiakkaisiin pysyy kaikissa tilanteissa asiallisella sekä ammattimaisella tasolla.